RECLAMACIONS I ASSEGURANÇA

 

Els meus enviaments estàn assegurats?

Tots els enviaments dins del territori espanyol gestionats per ECOPAQ gaudeixen d’una assegurança gratuita que vé donada pel què indica la Ley de Ordenación del Transporte Terrestre (LOTT).

Quan es tracta d’enviaments internacionals per carretera també tenen cobertura gratuïta pel vigent en el conveni CMR i si és un enviament que s’ha enviat per via aèria cobrirem de franc l’establert al conveni IATA.

En el cas dels enviaments de sobres, la cobertura máxima quedarà limitada al cost de l’enviament.

Si ets una empresa o botiga en línia que acostuma a enviar articles fràgils, amb un alt valor o simplement vols guanyar tranquilitat ampliant cobertures, sempre serà millor que et posis en contacte amb el teu gestor d’assegurances.

Acostuma a sortir més a compte contractar una pòlissa de transport de forma privada que no pas pagar les comissions que et cobraràn les empreses de transport.

No obstant, a ECOPAQ pots contractar una cobertura adicional pels teus enviaments per un petit recàrrec.

Què és una cobertura addicional d’assegurança?

Amb nosaltres pots contractar una assegurança a tot risc pel valor total de la mercaderia que vols enviar. L’import que hauràs de pagar dependrà del tipus de mercaderia, el seu valor i el seu destí.

Seria convenient que disposis d’una factura recent del material que et permeti justificar el valor de la mercaderia, ja que encara que estigui assegurat, et demanaràn que demostris el perquè de l'import que estàs reclamant.

Què passa si el meu paquet es malmet durant el transport?

Treballem amb agències especialistes en manipular paqueteria, però sempre hi ha un petit percentatge de paquets que es malmeten.

La gran majoria de vegades que un paquet s’ha danyat es podria haver evitat amb un embalatge correcte i professional.

A vegades no s’és conscient dels costos ocults que comporta un sinistre ni tampoc de les molèsties que això ocasionarà al teu client i el perjudicial que en resulta per la teva empresa, la teva marca i reputació.

No ens cansarem de recordar que els paquets viatgen en furgonetes amb molts d’altres paquets més.

Durant el trajecte, els paquets es mouen, freguen entre ells, es posen cap per avall, colpegen amb d'altres paquets...

Per tot plegat, és molt important prevenir possibles danys utilitzant materials d’embalatge resistents i de qualitat. S’ha de fer servir caixes de cartró de doble paret i material de protecció per garantir la seguretat del contingut del paquet.

En cas de danys, sempre podràs presentar una reclamació enviant-nos un correu electrònic i t’anirem guiant sobre la documentació que ens hauràs de fer arribar.

Què passa si el meu paquet es perd?

El percentatge de pèrdues és molt baix, però a vegades també pot passar que un paquet es perdi.

Si en algun moment un paquet perd traçabilitat, et demanarem una descripció detallada de l’embalatge, pes i mides del paquet i ens hauràs d'enviar l’albarà de la mercaderia.

A partir d’aquí necessitarem uns dies per buscar el paquet als punts inermitjos de creuament, magatzems i delegacions.

Si al final d’aquest procés el paquet no s’ha pogut localitzar, haurem d’obrir un expedient de sinistre i et guiarem sobre la documentació que ens caldrà que ens aportis.

Quin és el termini per presentar una reclamació a un transportista?

Dependrà de si es tracta de danys aparents o bé de danys ocults.

Si el paquet arriba en mal estat, és a dir si els danys són aparents, i es veuen a simple vista sense obrir el paquet, el destinatari ha de fer-ho constar a l’albarà d’entrega o a la PDA del transportista en el mateix moment de l’entrega.

Si en aquest cas, el destinatari no ha fet l’anotació corresponent, les asseguradores rebutjaràn qualsevol reclamació i no tindràs dret a cap reclamació.

D’altra banda, en cas de que els danys siguin ocults, i no siguin visibles en el moment de l’entrega, les reclamacions s'han de fer en un termini màxim de 24 hores desde l'entrega del paquet.

Desde ECOPAQ sempre recomanem que encara que el paquet s’hagi entregat aparentment en bon estat, s’ha d’obrir i revisar el contingut en menys de 24 hores desde que s'hagi entregat.

Si es fa així, les asseguradores no podràn mai rebutjar un sinistre per reclamació fora de termini.

Sempre és millor curar-se en salut i posar una anotació a l’albarà o a la PDA en el moment de la recepció del paquet, del tipus: pendent de revisar, conforme llevat exàmen, o similar…

D’aquesta manera ens cobrim d’avant qualsevol eventualitat.

Quina documentació he d’aportar per tramitar un sinistre?

En cas d’haver de tramitar un sinistre, l’asseguradora ens demanarà la següent documentació:

. Escrit de reclamació.

. Fotografies de l’embalatge exterior a on es vegi clarament l’etiqueta de l’agència de paqueteria i especialment el número d’expedició i també els danys soferts per l’embalatge.

. Fotografies de l’embalatge interior que demostrin clarament que el paquet anava correctament embalat.

. Fotografíes de la mercaderia malmesa a on es vegin clara i explícitament els danys que ha sofert.

. Factura de compra de la mercaderia que justifiqui l’import que es reclama.

. Factura de venda de la mercaderia que acompanyava el paquet malmès. La data de la factura ha de coincidir amb la data de l’enviament.

. Albarà d’entrega a on es detalli el tipus i la quantitat de la mercaderia que ha arribat en mal estat.

Recorda que la mercaderia malmesa sempre ha d’estar a disposició de l'asseguradora per si en vol fer el peritatge.

Quan trigueu a tramitar un sinistre?

El termini de tramitació de l'expedient d’un sinistre no depèn directament d'ECOPAQ, però com a referència, gairebé mai és inferior a dos o tres mesos.

També dependrà del ràpid que s’hagi pogut recopil.lar tota la documentació, de que aquesta estigui en el format correcte i del temps que trigui el peritatge en valorar els danys.

Qui decideix si l’embalatge del paquet danyat era correcte o era insuficient?

Els encarregats de decidir si un paquet malmès estava ben embalat o l’embalatge era insuficient són els pèrits de les companyies d’assegurances.

Si després d’una valoració ja consideren que l’embalatge no era l’adient, automàticament deneguen la reclamació i no podràs percebre cap mena d’indemnització.

Lamentablement les asseguradores cada vegada ho posen més difícil i posen més impediments a l’hora d’indemnitzar sinistres.

Recomanem que si envies articles fràgils, facis unes fotografies abans de l'enviament per tal de demostrar que havies embalat correctament. Et poden servir de prova i t’ajudaràn a l’hora de reclamar.

Com puc prevenir de que un paquet es perdi?

Igual que passa amb els danys, la majoria de sinistres per pèrdua de paquets es podrien haver evitat.

Per evitar que un paquet es perdi és imprescindible que estigui identificat. Quantes vegades ens hem trobat un paquet al magatzem, sense res escrit, cap referència, ni res que ens doni pistes de saber de qui era…

Assegura’t d’escriure l’adreça completa tant del remitent com del destinatari, amb totes les dades (escala, pis, planta, porta, etç…) i a ser possible amb rotulador permanent perquè no es pugui borrar i donar lloc a malentesos.

Has de tenir en compte que un cop recollit el teu paquet, va cap a un magatzem a on es barreja amb centenars o milers de paquets i es perdrà si no va identificat.

Qui es farà càrrec de tornar-me un paquet en mal estat?

Habitualment ECOPAQ gestionarà la devolució sense cost per tu, a no ser que es tracti del sinistre d’un article prohibit o restringit.